Frågor & svar

Frågor & svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om Furuvik.

Parkering

Vad kostar parkeringen och hur betalar jag?

Parkeringen kostar 60 kr för en heldag. Parkeringsavgiften betalas via våra biljettautomater på parkeringen, via appen "Apcoa Flow" med zonkod 37293 vid parkens parkering och zonkod 372930 vid Havshotellet. Serviceavgift tillkommer vid appbetalning.

Kan jag parkera över natten?

Parkeringen vid parken är endast öppen dagtid. Överträdelser beivras.

Kan jag ladda min elbil hos er?

Vid Havshotellet finns 6 st laddplatser för hotellets gäster med uttag av typ 2, 11-22 kW. Givetsvis laddar du bilen med grön el.

Biljetter & betalning

Vad ingår i entrépriset?

Djurparken och Äventyrspoolen ingår i entrépriset. Vill man åka Draken eller Flodfärden får man köpa till biljetter till dessa åkattraktioner.

Kan jag byta dag på min entrébiljett?

Det är inte möjligt att byta dag eller omboka sin biljett, men du har alltid 14 dagars ångerrätt på entrébiljetter och kan inom den tiden boka av och göra ett nytt köp för den dagen ni önskar besöka oss. Ring eller maila oss så hjälper vi dig med ångerrätten!

Kan jag avboka min biljett?

Ja, du har 14 dagars ångerrätt från dagen du köper dina biljetter och kan inom den perioden avboka ert köp.

Jag har bokat biljetter med entré en tid för inpassering - kan jag komma tidigare eller senare?

Tidsbokningen av entrébiljetterna är en åtgärd för att minska köbildningen i entréerna. Det är inte möjligt att använda biljetterna tidigare men du kan alltid komma senare samma dag om du önskar.

Var kan jag köpa entrébiljetter?

Entrébiljetter säljs endast här på hemsidan. Biljetterna levereras som sms eller utskriftsbara biljetter.

Kan jag betala med kontanter i parken?

För att minska smittspridningen av coronaviruset är parken i år helt kontantfri, du kan alltså inte betala med kontanter någonstans på området.

Kan jag betala med bank-/kreditkort?

I alla butiker, spel och restauranger i parken kan man betala med kort. Vi accepterar också kontaktlös betalning.

Hjälpmedel och service

Finns det rullstol att låna?

Ja, vi har fyra stycken som går att låna. Boka dem gärna i Gästservice innan ditt besök, tel 010 - 708 79 00 eller gastservice@furuvik.se.

Får man cykla i parken?

Nej, varken cyklar, kickbikes, skateboards, inlines, hoverboards, segways eller liknande är tillåtet i parken.

Kan man låsa in värdesaker?

Ja, bakom Magasinet och vid Äventyrspoolen finns värdeskåp där våra gäster kan låsa in sina tillhörigheter. Avgift tillkommer.

Finns det skrindor att hyra?

Ja, vi har ett begränsat antal skrindor som vi hyr ut för 40 kr/dag. Att låna våra skrindor är väldigt populärt och de går inte att boka. Det är istället "först till kvarn" som gäller.

Säkerhet & trygghet

Finns det kontaktband att sätta runt barnens handled?

Det finns kontaktband som du kan sätta runt barnens handled innanför entrén till djurparken. På det kan du skriva dina kontaktuppgifter så att någon kan kontakta dig om du kommer bort från dina barn i parken.

Finns det sjukvårdare i parken?

Ja, du kan alltid kontakta vår sjukvårdare om du behöver hjälp med enklare omplåstring eller råd. Sjukvårdaren rör sig i parken under dagen. Om du behöver komma i kontakt med sjukvårdaren kan du be närmaste medarbetare om hjälp eller ringa vår växel 010-708 7900 så hjälper vi er.

Finns det hjärtstartare på Furuvik?

Ja, info kommer.

Riktlinjer

Får man ta med hunden till Furuvik?

Kopplade hundar får gärna besöka parken. Vi ber dock våra hundägare att visa hänsyn mot parkens djur och inte ta med hundarna in i t. ex. regnskogen, lemurlandet eller orangutanghuset. Vi ber även våra hundägare att visa hänsyn mot sitt djur och inte ta med hunden under konsertkvällar.

Vilka åtgärder tar ni för att öppna omsorgsfullt och säkert?

Du kan läsa mer om alla våra åtgärder med tanke på coronasituationen på den här sidan.

Badet

Hur fungerar tillgången till badet?

Badet är placerat inne i parken och ingår i entrébiljetten till parken. I år gäller tidsbokning och det är två timmars badtid per gäst som ingår.

Vilka badtillbehör är godkända?

Snorklingsutrustning, badleksaker och badringar är förbjudna att ta med/använda i poolområdet på grund av säkerhets- och smittorisk. Att använda armpuffar eller flytväst går bra. Armpuffar finns att köpa i badkiosken.

Vilka badkläder är godkända?

Det är endast tillåtet att bada i badbyxor, baddräkt, bikini eller burkini. Underkläder och andra kläder är förbjudet. De allra minsta ska använda badblöja.

Vilken temperatur har vattnet i badet?

Poolen är uppvärmd och brukar ligga mellan 22-26 grader, men temperaturen kan variera beroende på väder.

Mat & dryck

Vad finns det att äta i parken?

Vi har flera restauranger över hela parken med blandat utbud. Du kan läsa mer om alla våra restauranger här.

Precis utanför parken vid havet hittar ni Furuvik Havskrog. Du hittar meny och information om Furuvik Havskrog här.

Kan jag köpa mat från era restauranger via mobilen?

Ja! Du kan smidigt och enkelt beställa mat via mobilen från Cirkusrestaurangen. Du väljer enkelt från vår meny, betalar i telefonen och hämtar din mat i vår matutlämning intill restaurangens kassa. Beställ din mat här.

Finns det grillplatser?

Ja, där man går ut mot Äventyrsön och på Björnberget vid manfåren. Vid båda platserna finns vedgrillar som man tänder själv med ved som finns vid grillplatserna.

Vilket utbud finns för mig som önskar vegetarisk/vegansk mat eller för mig som har en allergi?

I alla restauranger erbjuds laktos- och glutenfria samt vegetariska rätter. Har du andra allergier eller önskemål om specialkost - prata med vår personal på plats så hjälper vi dig.

Bortappat

Vad händer med borttappade föremål?

Om du tappat någonting ska du fråga efter föremålet i Gästservice utanför huvudentrén eller hotellreceptionen. Där samlas alla upphittade föremål. Om föremålet ännu inte är hittat tar vår personal dina uppgifter och ditt telefonnummer, och hör av sig om föremålet hittats. Om du, efter ditt besök, vill anmäla ett bortappat föremål kan du kontakta oss via e-post.

Vad händer om jag tappar bort mitt barn?

Om du tappar bort ditt barn kan du alltid kontakta någon av parkens alla medarbetare som gärna hjälper dig. Vi kan också göra ett utrop i parkens högtalarsystem. Ta gärna ett kontaktarmband och fäst på barnets arm i förebyggande syfte vid ankomst till parkens entré.

Jag har tappat bort mitt säsongskort - vad gör jag?

Om kortet är registrerat med dina personuppgifter kan vi enkelt spärra ditt kort och flytta över uppgifterna till ett ersättningskort. Detta genomförs i parkens Gästservice och avgiften för ett ersättningskort är 150 kr/st.

Vi använder cookies för att kunna förbättra din upplevelse på vår webbsida. 🍪 Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter här.